PiS zawiadamia prokuraturę ws. prezesa Polskich Linii Lotniczych LOT

Artykuł
Kpalion/CC

Posłowie PiS złożyli do prokuratury zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez prezesa PLL LOT Sebastiana Mikosza i członka zarządu spółki Tomasza Balcerzaka. Zarzucają im m.in. "wyrządzenie szkody majątkowej wielkich rozmiarów".

Rzeczniczka PLL LOT Barbara Pijanowska-Kuras oświadczyła, że spółka nie będzie się odnosić do oskarżeń PiS. - Ze spokojem czekamy na działania prokuratury  - dodała.

Na czwartkowej konferencji prasowej w Sejmie Adam Kwiatkowski (PiS) mówił m.in. o wyborze firmy, która ma się zajmować obliczaniem emisji CO2. - Prezes Mikosz postanowił pożegnać się z pracownikami LOT, którzy do tej pory zajmowali się tymi problemami i postanowiono o przeprowadzeniu przetargu  - podkreślił.

Według posła PiS "firma, która ostatecznie wygrała, mieści się w tym samym miejscu, ma podobną nazwę i taki sam adres internetowy, jak spółka, w której jednym z prokurentów do niedawna był wiceprezes Balcerzak". - Z naszych informacji wynika, że ta firma nie posiadała wcześniej żadnego doświadczenia i zobowiązania, które podjęła wobec PLL LOT nie są do dzisiaj realizowane - powiedział Kwiatkowski.

Maciej Małecki (PiS) mówił natomiast, że Balcerzak z zarządu PLL LOT nie uzyskał absolutorium za 2012 rok, "a mimo to nadal zasiada we władzach spółki". Zaznaczył też, że Balcerzak był członkiem zarządu, który w lipcu 2012 roku podpisał niekorzystną dla PLL LOT umowę z brytyjską firmą Monarch na obsługę Dreamlinerów. - Niekorzystną dlatego, że Monarch nie była w stanie świadczyć swoich usług na terenie Polski, nie posiadała w Polsce bazy technicznej, umowa została zawarta na prawie brytyjskim, sprawy sporne pomiędzy LOT-em a Monarch mają być rozstrzygane przez sądy Anglii i Walii  - wyliczał poseł. Jak dodał również 12-miesięczny okres wypowiedzenia umowy jest dla LOT niekorzystny.

W zawiadomieniu do prokuratury posłowie PiS zwrócili uwagę na niewykorzystywane samoloty Embraer, ponieważ LOT by dostać pomoc publiczną był zmuszony do ograniczenia siatki połączeń. - Samoloty te, za które LOT wciąż płaci opłaty leasingowe, są niewykorzystane, mimo to LOT kontynuuje dzierżawę innych samolotów - Bombardier od Eurolotu. To jest kolejna opłata  - zaznaczył Małecki.

Prezesowi Mikoszowi posłowie PiS zarzucili też we wniosku do prokuratury, że prezentując wyniki finansowe spółki za pierwsze osiem miesięcy tego roku podał stratę zaniżoną o 37 mln zł. - Nie spotkaliśmy się ze sprostowaniem tej informacji, w związku z tym zwracamy się o to, aby prokuratura to wyjaśniła  - dodał Małecki.

Posłowie PiS podkreślili, że zwracali się do LOT z pytaniami w tych sprawach, ale nie otrzymali odpowiedzi.

Swój wniosek posłowie PiS złożyli do Prokuratury Rejonowej Warszawa Ochota.

Wcześniej posłowie PiS wnioskowali także o kontrolę NIK w PLL LOT.

Rzeczniczka PLL LOT Barbara Pijanowska-Kuras, pytana o wniosek PiS, powiedziała, że spółka działa zgodnie z prawem, jest na bieżąco kontrolowana, między innymi przez NIK.

- Sprawy, do których odnoszą się posłowie PiS były wielokrotnie wyjaśniane i przez Radę Nadzorczą i Ministerstwo Skarbu Państwa. Jesteśmy zaskoczeni tym, że mimo tych wielokrotnych wyjaśnień, posłowie nie mają na ten temat wiedzy - podkreśliła.

Jak dodała LOT "nie będzie się odnosić do tych oskarżeń". - Ze spokojem czekamy na działania prokuratury. Jesteśmy przekonani, że wynik tych działań pozwoli jednoznacznie uciąć wszelkie spekulacje na ten temat  - powiedziała Pijanowska-Kuras.

Na środowej konferencji prasowej Mikosz poinformował, że PLL LOT planuje zakończyć ten rok stratą w wysokości ok. 20 mln zł. W planie restrukturyzacji spółka zakładała 142 mln zł strat. LOT nie wystąpi w tym roku o drugą transzę pomocy publicznej. W ubiegłym roku po 11 miesiącach LOT miał stratę w wysokości 149 mln zł.

Przewoźnik spodziewa się również w najbliższym czasie informacji ze strony Komisji Europejskiej co do założeń planu restrukturyzacji. Dokument złożony w KE 20 czerwca zawiera szereg strategicznych kroków dotyczących przyszłości LOT-u. Jednym z jego filarów jest modernizacja floty oraz efektywne wykorzystanie samolotów, z podkreśleniem roli Dreamlinerów, jako floty dalekodystansowej.

LOT w grudniu 2012 r. otrzymał 400 mln zł pierwszej transzy pomocy publicznej. Plan restrukturyzacji spółki, warunkowo zatwierdzony przez ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego, analizuje obecnie Komisja Europejska. W dokumencie zapisano, że LOT może potrzebować dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł. Zgodnie z założeniami dokumentu LOT ma uzyskać trwałą rentowność od 2015 r

Źródło: PAP

Komentarze
Zobacz także
Nasze programy